Debat Fri snak![]() 1 - Esbjergfyr45: Det vil nok altid blive noget andet end i "gamle dage", men du er mere end velkommen til at foreslå ting du synes der mangler eller kan laves bedre 😊 ![]() 2 - morten: findes de gamle servere egentlig stadig, så man i “teorien” ville kunne starte det gamle arto op igen eller ville det rent teknisk være umuligt? (Ikke at det er noget man bør gøre, det er udelukkende et tankeeksperiment) ![]() 3 - Klit: Serverne findes ikke i fysisk form, men jeg har alt koden og alt data der ikke indeholde persondata - altså fx quizzer og debatter lavet af brugere, men fx ikke brugernes beskeder, da man ikke må gemme det efter en virksomhed er lukket ned og sitet taget offline. Jeg prøvede i første omgang at genbruge lidt af grafikken, men har efterhånden udfaset det hele, da det bare så forældet ud. Så alt nyt der skal laves, skal laves forfra - det er lige så hurtigt som at begynde at fedte rundt i det gamle kode, men der kan godt spares en del tid ved at genbruge gamle database strukturer og data, og lade sig inspirere af hvordan det var designet. ![]() 4 - morten: Det er næsten en synd at sitet ikke har en joke sektion, med udvalgte jokes i nyhedsbrevet. 😃 ![]() 4 - morten: så konklusionen er, at det er helt og aldeles udelukket (igen et tankeeksperiment) at genskabe arto hvor man sagde “den og den dato genåbner det gamle arto” hvorefter man ville kunne logge ind, se sine gamle billeder, beskeder etc. og alt bare kørte som dengang. - det er egentlig vildt nok at tænke på at den data er væk 😅 ![]() 5 - Tim: lige præcis joke delen har jeg aldrig savnet efter at det oprindelige arto var væk. Jeg er klar over nostalgien ved at Arto jo faktisk startede som en samling af jokes under artomania men det ændrer ikke på at nettet har ændret sig så meget at det er muligt at finde jokes overalt. ![]() 5 - Tim: Alle jokes haves stadig, men jeg har leget med det, og kvaliteten er desværre ikke særlig prangende 😅 Derudover er verden desværre en anden i dag - tidligere i år blev en dansker idømt betinget fængsel fordi der lå racistiske vittigheder på hans hjemmeside, så jeg har slet ikke lyst til at arbejde med det område. Det er en fuldstændig pervers sag, der for mig giver associationer til diktaturstater, og jeg er virkelig trist over at Danmark er kommer dertil, men det er virkeligheden: https://anklagemyndigheden.dk/da/29-aarig-mand-doemt-udbredelse-af-racistiske-vittigheder ![]() 8 - morten: Gad vide hvordan de ville reagere, hvis de opdagede man kan finde 2xKaj - Alle børnene på diverse musik tjenester. 😜 Men der er jo ikke rigtigt noget der forhindre man debattere jokes i debatten? 😜 ![]() 6 - Klit: Der ligger vist en del på Archive.org fra det gamle site, som blev arkiveret af en eller anden gruppe arkivister kort inden lukningen. Men tænker det kun er data der var fuldt offentlige. ![]() 10 - Chano: Ja, der linkes til det i "Om Arto" nederst på sitet her. ![]() 10 - Chano: det har jeg rodet i ja og jeg kan også se at man kan hente en fil i WARC format. ![]() Den her samtale minder mig om, at jeg skal have sendt en mail til morten med mine gamle brugernavne, så jeg somehow måske kan finde dem på Archive. Det må blive i næste måned, hah. ![]() jeg savner chatten der var på Arto. det var godt nok noget der først kom, på det sidste. men det var nu hyggeligt. men chat kultur den gang var jo også noget held andet den gang. ![]() 15 - Sydhavspigen93: jeg har forsøgt at lave noget lignende i debatemnet “fri snak” men der er ikke meget liv 🫣 ![]() 17 - Klit: Synes faktisk det var en god idé med den uofficielle chat. Men det kræver jo, at der nogle der er på og jeg tror folk er online på meget forskellige tidspunkter. ![]() 18 - Katrines: jeg er enig! Det er det som er problemet (og også ville være det hvis man havde en officiel chat) ![]() 19 - Klit: Det kunne måske virke, men det kræver jo igen at folk er online og læser opslaget. Jeg tror de fleste er mere hit-and-run herinde. Og måske fordi dem der oprindelig var på “gamle Arto” var teenagere med for meget fritid og lange nætter. 😅 I dag har folk arbejde, familie og børn and what’s not. Det sætter jo nogle begrænsninger. Tænker vi må have lidt tålmodighed. 😊 ![]() Ved ikke om tiden er decideret løbet fra chats, men der er jo sket noget i og med at vi pludselig kan være online altid - og aldrig, på én eller anden måde. Så som med alt andet vil det kræve et brugerengagement og en kulturændring - at vi rent faktisk igen prioriterer at “være sammen” online. I stedet for at pjatte rundt med TikTok og vasketøj. Ish. |