Debat Fri snak

1: Esbjergfyr45 M46
05/07, 16:34
Esbjergfyr45

Nogen der savner det gamle ARTO

Det gamle arto er savnet. Men den kommer aldrig tilbage øv

2: morten M46
05/07, 17:34
morten

1 - Esbjergfyr45: Det vil nok altid blive noget andet end i "gamle dage", men du er mere end velkommen til at foreslå ting du synes der mangler eller kan laves bedre 😊

3: Klit M37
05/07, 20:08
Klit

2 - morten: findes de gamle servere egentlig stadig, så man i “teorien” ville kunne starte det gamle arto op igen eller ville det rent teknisk være umuligt? (Ikke at det er noget man bør gøre, det er udelukkende et tankeeksperiment)

4: morten M46
05/07, 20:26
morten

3 - Klit: Serverne findes ikke i fysisk form, men jeg har alt koden og alt data der ikke indeholde persondata - altså fx quizzer og debatter lavet af brugere, men fx ikke brugernes beskeder, da man ikke må gemme det efter en virksomhed er lukket ned og sitet taget offline.
Koden er dog 'håbløs', da det til sidst var et meget omfattende projekt med alle mulige afhængigheder af egenudviklede services, og virker kun ordenligt på desktop.

Jeg prøvede i første omgang at genbruge lidt af grafikken, men har efterhånden udfaset det hele, da det bare så forældet ud.

Så alt nyt der skal laves, skal laves forfra - det er lige så hurtigt som at begynde at fedte rundt i det gamle kode, men der kan godt spares en del tid ved at genbruge gamle database strukturer og data, og lade sig inspirere af hvordan det var designet.

5: Tim X36
05/07, 21:27
Tim

4 - morten: Det er næsten en synd at sitet ikke har en joke sektion, med udvalgte jokes i nyhedsbrevet. 😃

6: Klit M37
05/07, 21:31
Klit

4 - morten: så konklusionen er, at det er helt og aldeles udelukket (igen et tankeeksperiment) at genskabe arto hvor man sagde “den og den dato genåbner det gamle arto” hvorefter man ville kunne logge ind, se sine gamle billeder, beskeder etc. og alt bare kørte som dengang. - det er egentlig vildt nok at tænke på at den data er væk 😅
Og man kan ikke risikere, at der ligger en komplet backup et sted på et lager på nogle harddiske som er blevet glemt og som indeholder hele den gamle database?
Jeg går fra tid til anden og tager “kolde backups” af vores server på arbejdet, så der kunne i teorien ligge en harddisk med en gammel samling af serverdata (nu er det så lille en virksomhed jeg er i, at jeg VED at der ikke gør det, da det kun er mig der laver backups)
-det er ikke fordi at jeg har et behov for bliver genskabt, det er blot fordi at jeg er nysgerrig 😅

7: Klit M37
05/07, 21:34
Klit

5 - Tim: lige præcis joke delen har jeg aldrig savnet efter at det oprindelige arto var væk. Jeg er klar over nostalgien ved at Arto jo faktisk startede som en samling af jokes under artomania men det ændrer ikke på at nettet har ændret sig så meget at det er muligt at finde jokes overalt.

8: morten M46
05/07, 21:56
morten

5 - Tim: Alle jokes haves stadig, men jeg har leget med det, og kvaliteten er desværre ikke særlig prangende 😅

Derudover er verden desværre en anden i dag - tidligere i år blev en dansker idømt betinget fængsel fordi der lå racistiske vittigheder på hans hjemmeside, så jeg har slet ikke lyst til at arbejde med det område.

Det er en fuldstændig pervers sag, der for mig giver associationer til diktaturstater, og jeg er virkelig trist over at Danmark er kommer dertil, men det er virkeligheden: https://anklagemyndigheden.dk/da/29-aarig-mand-doemt-udbredelse-af-racistiske-vittigheder

9: Chano M42
06/07, 00:05
Chano

8 - morten: Gad vide hvordan de ville reagere, hvis de opdagede man kan finde 2xKaj - Alle børnene på diverse musik tjenester. 😜

Men der er jo ikke rigtigt noget der forhindre man debattere jokes i debatten? 😜

10: Chano M42
06/07, 00:08
Chano

6 - Klit: Der ligger vist en del på Archive.org fra det gamle site, som blev arkiveret af en eller anden gruppe arkivister kort inden lukningen. Men tænker det kun er data der var fuldt offentlige.

12: Tim X36
06/07, 10:58
Tim

10 - Chano: Ja, der linkes til det i "Om Arto" nederst på sitet her.
Det er bare det gamle Arto, scrapet uden for login, der er ret meget data men langt fra alt, og ofte fra de dele af Arto der var på andre sprog.

13: Klit M37
06/07, 16:54
Klit

10 - Chano: det har jeg rodet i ja og jeg kan også se at man kan hente en fil i WARC format.
Men det var mere de private beskeder, gl. billeder osv. som jeg havde i tankerne.
Men det giver rigtig god mening at sådan noget er væk

14: flosk M36
08/07, 23:03
flosk

Den her samtale minder mig om, at jeg skal have sendt en mail til morten med mine gamle brugernavne, så jeg somehow måske kan finde dem på Archive. Det må blive i næste måned, hah.

15: Sydhavspigen93 K32
09/07, 23:45
Sydhavspigen93

jeg savner chatten der var på Arto. det var godt nok noget der først kom, på det sidste. men det var nu hyggeligt. men chat kultur den gang var jo også noget held andet den gang.

16: Mettelovegood K34
10/07, 12:31
Mettelovegood

Ja i den grad selv om man er blevet lidt ældre.

17: Klit M37
10/07, 17:56
Klit

15 - Sydhavspigen93: jeg har forsøgt at lave noget lignende i debatemnet “fri snak” men der er ikke meget liv 🫣
Men det kan jo næsten blive til lige hvad man ønsker herinde. Jeg tror at Morten er meget åben overfor ideer

18: Katrines K24
10/07, 21:44
Katrines

17 - Klit: Synes faktisk det var en god idé med den uofficielle chat. Men det kræver jo, at der nogle der er på og jeg tror folk er online på meget forskellige tidspunkter.

19: Klit M37
10/07, 23:07
Klit

18 - Katrines: jeg er enig! Det er det som er problemet (og også ville være det hvis man havde en officiel chat)
Det var også derfor jeg skrev derinde at man eventuelt kunne skrive på opslagstavlen hvis man havde lyst til at chatte på et bestemt tidspunkt 🤷😅

20: Katrines K24
11/07, 07:33
Katrines

19 - Klit: Det kunne måske virke, men det kræver jo igen at folk er online og læser opslaget. Jeg tror de fleste er mere hit-and-run herinde. Og måske fordi dem der oprindelig var på “gamle Arto” var teenagere med for meget fritid og lange nætter. 😅 I dag har folk arbejde, familie og børn and what’s not. Det sætter jo nogle begrænsninger. Tænker vi må have lidt tålmodighed. 😊

21: cadamo K30
11/07, 11:52
cadamo

Ved ikke om tiden er decideret løbet fra chats, men der er jo sket noget i og med at vi pludselig kan være online altid - og aldrig, på én eller anden måde.
Dengang dedikerede man jo sine eftermiddage og aftener til at være “online”. Og var det!

Så som med alt andet vil det kræve et brugerengagement og en kulturændring - at vi rent faktisk igen prioriterer at “være sammen” online. I stedet for at pjatte rundt med TikTok og vasketøj. Ish.