Debat Film/serier![]() Sjoveste komedier fra 2000 og frem.En kammerat og jeg røg ud i den klassiske “bedste komedier siden år 2000”-snak – og lad os bare sige, det eskalerede hurtigt. Først og fremmest: Det er jo nærmest umuligt at definere en “komedie” i dag. Skal det være grin fra start til slut? Et par legendariske replikker? Eller bare en karakter, der vælter på en sjov måde? Vi blev enige om at gå efter film, hvor humoren er en bærende del – og som gerne må have lidt plot og substans, så det ikke kun er prut-jokes og falde-på-halen (selvom det også har sin charme). Her er mine 10 bud – nogle franchises er slået sammen, fordi de alligevel føles som én lang, fjollet fornøjelse: Borat – stadig ubekvemt genial Klovn – dansk pinlighed på verdensklasse-niveau The Hangover-trilogien – især de første to, inden det gik helt off the rails The Wolf of Wall Street – teknisk set et drama, men jeg griner højlydt hver gang Deadpool 1 og 2 – Marvel, men med selvironi og dick jokes Cornetto-trilogien – Simon Pegg + Edgar Wright = britisk guld White Chicks – ja, den er dum. Men den er sjov. Don’t judge me Scary Movie 1-4 – før serien døde langsomt og smertefuldt Zombieland – endelig nogen, der tager zombie-apokalypsen med humor Ted – bamse med attitude og et hashproblem. What’s not to like? Min kammerat smed disse titler i puljen: Hot Fuzz Borat (yes, den går igen) Shaun of the Dead Retfærdighedens Ryttere – dansk mørk komik i topform Tropic Thunder – “Never go full retard” The Nice Guys – undervurderet perle med Gosling og Crowe Superbad – teenagere, sprut og social akavethed De Grønne Slagtere – mørk, mærkelig og morsom In Bruges – dødsfald og dværge i Belgien. Og det virker. Kiss Kiss Bang Bang – meta, krimi og Downey Jr. på toppen Hvad siger I – hvilke 10 film fik jer til at tabe popcornene af grin siden år 2000? |