Debat Økonomi

1: DanielFrank M36
28/12/2024, 11:35
DanielFrank

Gode forslag til at komme videre?

Som ung iværksætter i 2012 sprang jeg ud i at starte egen virksomhed med masser af passion og store drømme. Men jeg var uerfaren – især når det kom til økonomistyring, moms og skat. Det førte til fejl, som jeg stadig betaler prisen for i dag.

Jeg sidder nu med en offentlig gæld på knap en million kroner. Selvom jeg har afviklet meget, gør de høje renter, at gælden vokser hurtigere, end jeg kan følge med. I dag tilbageholdes 64 % af min indkomst, hvilket efterlader mig med en begrænset økonomi til daglige udgifter og forsørgelse af min husstand - til trods for at jeg arbejder 2 jobs.

Gælden låser mig fast. Jeg har lært af mine fejl og føler mig klar til igen at tage springet som iværksætter, men med offentlig gæld må jeg ikke starte en ny virksomhed. Det betyder, at mine SaaS-projekter, som jeg ser store potentialer i, og ideer må forblive på tegnebrættet.

Derudover forhindrer gælden mig i at realisere andre drømme som at købe en elbil for at reducere transportudgifter eller eje et hus, som ofte er billigere end at leje. Drømme, der føles helt uden for rækkevidde.

Jeg ved, jeg ikke er alene. Mange står i en lignende situation, hvor gæld hæmmer muligheden for at starte forfra. Mit mål er at starte en dialog og dele erfaringer:

• Hvad ville I gøre ❓

• Hvilke løsninger ser I for at skabe en frisk start ❓

Jeg er allerede i gang med at søge gældssanering, men der er flere aspekter i mit liv, som taler i mod min sag. Jeg kan ikke låne penge af hverken familie eller pengeinstitutter.

Der må findes bedre løsninger, end bare at leve med det til gælden er betalt ud om ca. 110 år? 👴

Dette handler ikke om at placere skyld – jeg ved, fejlen er min. Men jeg håber, vi kan inspirere hinanden og finde veje fremad.

Jeg ser frem til at høre jeres tanker. 🗨

2: Skoll M31
30/12/2024, 19:27
Skoll

Investorer. Få dine idéer udformet så det nærmest ikke er muligt, ikke at se fremtidig profit i dem, og find derefter investorer der kan se en profitabel mulighed. Snak eventuelt med andre iværksættere med en portfolie af success, så du ikke fremstår uerfaren, når investorer spørger hvorfor du er det værd, fremfor andre. Alternativt kan du sælge dine idéer til andre iværksættere, men fremgangsmåden er den samme, hvor du skal udforme det som skudsikker profit.

All in all = planlægning og networking 😃

3: Skoll M31
30/12/2024, 19:32
Skoll

I forhold til gæld, så er 1 million ikke heeelt uoverskueligt, specielt ikke hvis du sidder med 2 jobs. En lille lejlighed, salg af bil, og så offentlig transport, samt forbrugs-optimering, så kan du være gældsfri på 5-10 år med bare ét fuldtidsjob med en gennemsnitlig løn. Mange bække små, som man siger. Start med små ændringer, og gør det til en leg med optimering 😃

Så kan iværksætter-drømmene være hobby ved siden af, og bidrage til udbetaling af gæld 😃

4: DanielFrank M36
31/12/2024, 11:27
DanielFrank

3 - Skoll:
Det er nogle meget håbefulde tanker, du deler. Jeg har egentligt aldrig tænkt over, at det kunne være en mulighed at finde en investor der potentielt kunne hjælp mig ud af situationen, hvis jeg har en idé der er stærk nok.

Jeg har allerede et par projekter på tegnebrættet, og et af dem er rimelig højaktuelt og nået til den fase, hvor det er klar til at blive pitched. Så jeg tror at mit nytårsforsæt skal være, at jeg skal finde mod til at pitche det, når det er 100% klar til det.

Dit forslag om optimering af økonomi er også en god idé. Jeg har brugt det sidste år på at fluekneppe husstandens budget til den mindste detalje. Det har klart hjulpet. Den største udfordring er, at jeg qua mit arbejde ikke kan undvære bilen. Jeg arbejder i TV-branchen og det kræver at man er meget fleksibel ift mødetider, ligesom jeg også skal være i stand til at rejse. Og det dur bare ikke at være afhængig af offentlig transport.

Efter jeg blev ansat, hvor jeg arbejder nu, købte jeg mig et el-løbehjul som jeg har med mig i bilen, som jeg parkerer i udkanten af Århus, hvor jeg arbejder. Derfra kører jeg så ind til min arbejdsplads, og sparer dermed en hel del brændstof ved ikke at køre inde i byen.

Mit næste store ønske er at købe en el-bil. Det vil mindske brændstofudgifterne markant. Der er luft nok i økonomien til at betale af på et billån, men qua gælden til det offentlige kan jeg bare ikke selv låne. Det er virkelig en nedtur, da jeg ved at det vil frigøre ret mange penge om året, som jeg ville kunne bruge til at betale på min gæld. Det er en meget frustrerende situation, at sidde i.

Men jeg giver ikke op, trods et par bump på vejen. Det vigtigste er, at kunne navigere i det.

5: Skoll M31
31/12/2024, 11:32
Skoll

4 - DanielFrank: Hvis bil er nødvendigt for dit arbejde, så kan du eventuelt tage en snak med din arbejdsplads om muligheden for firmabil. Det ville kunne frigøre din nuværende bil til salg, hvor beløbet kunne sættes til side, til en fuld udbetaling til en elbil, hvor de penge du ville have lagt til brændstof og billån, bidrager til puljen til fuld udbetaling til elbil 😃

Alternativet er at spare de penge du ville have brugt på billån, og sætte dem i en pulje til fuld betaling af fremtidig elbil. Eventuelt i investeringsfond, så pengene vokser hurtigere.

6: Skoll M31
31/12/2024, 11:35
Skoll

4 - DanielFrank: Ret generelt, så er det altid bedre at bruge andres penge, så slipper du delvist for konsekvenserne. Det gør dog at du får mindre frihed i projekterne, da det typisk indebærer en ejerandel eller fast procent af profit til investorer.

Føj Arto til hjemmeskærm

Tryk Del ikon og så
Føj til hjemmeskærm