Debat Musik og kultur

1: Toppe M32
18/10/2024, 16:20
Toppe

Tessa! Hvorfor hører folk hendes musik?!

Tessa, Theresa Ann Fallesen.
Hvorfor er det man ser op til hende og hører hendes musik?
Jeg forstår heller ikke at man også hører andet sjakal og brian musik.
Det forekommer mig besynderligt.
Der er åbnet for ønsker til musik i det fitness center jeg går i og jeg mærker en anspændthed. Det går op for mig, at folk nok vil foreslå hende og andet sjakal+brian musik.
Jeg håber at nogen kan oplyse mig eller rationalisere det for mig om dette 😌

2: Skoll M32
18/10/2024, 21:26
Skoll

Musik er subjektivt oplevet. Du kan ikke få ét korrekt svar, da der er lige så mange grunde som der er mennesker, der lytter til musikken. Det kan ikke rationaliseres, som du efterspørger 😃

Der er dog et par Tessa sange der virkelig sparker røv efter min mening 🤣

3: Klit M37
18/10/2024, 21:43
Klit

1 - Toppe: hvorfor hører folk metal musik? I mine ører er noget af det bare “ødelæg så mange instrumenter på kortest tid” mens nogle synes at det er det fedeste. Jeg finder det en anelse besynderligt at man kan stille spørgsmålstegn ved andres musiksmag. Det er fair at man ikke selv er fan af en genre og det må man også gerne have en holdning til. Men er der mange lytninger på et nummer, så må det kunne et eller andet og det mener jeg helt bestemt at Tessa og andre kunstnere kan.

4: Vikka K16
18/10/2024, 22:29
Vikka

Det Skoll og Klit siger 😉

5: LeimAsnikr M32
19/10/2024, 09:41
LeimAsnikr

hun er lidt lame men også lidt cool og det nok mest produktionen som er rigtig fin

6: Skoll M32
19/10/2024, 11:35
Skoll

Fun fact: Ens musiksmag bliver dannet omkring puberteten. De store hormonændringer der sker deromkring, gør at ting der føles godt, føles ekstra godt, så at lytte til musik man godt kan lide i den periode, gør at man resten ad livet vil gå med den specifikke musik, og opleve det som nostalgisk. Det er blandt andet en af grundene til at stortset alle i min aldersgruppe føler nostalgi og glæde, når vi hører Linkin Park - Numb.

Man kan sagtens opleve massiv glæde ved at opdage ny og god musik efterfølgende, men prøv at lave tankeeksperimentet. Hvilke sange synes du giver du en nostalgisk følelse? Hvornår blev du introduceret for det? Mit gæt vil være mellem 12-15 års alderen 😃

7: LoneWolf M41
19/10/2024, 12:13
LoneWolf

Hvis du ikke går med headset i fitten, så er det altså også din egen skyld 😭

8: Toppe M32
19/10/2024, 12:29
Toppe

6 - Skoll: Jeg tror at jeg er en afvigelse(devation 😭)fordi jeg lyttede til L.O.C og en masse sort amerikansk musik rigtig meget rap, r&b. Det var stilen for min folkeskole.
Nu cringer jeg når hører den slags. Jeg kan måske bruge det for sjov i reels osv. men jeg gider ikke høre på det. Jeg tænker dog, at du har ret i at det nok dannes i det yngre år. Når jeg foreslår musik til mit fitness center er det også nogle gode gamle klassikere som var da jeg var ude i byen som ung og andre jeg hørte i gymnasium.

9: Toppe M32
19/10/2024, 12:31
Toppe

7 - LoneWolf: Jeg vil virkelig ikke bruge headset. Jeg kan godt se din pointe og så kan jeg dog ikke bruge headset når jeg laver Hiit, kampsport og Hyrox. Måske Yoga.

10: Toppe M32
19/10/2024, 12:35
Toppe

3 - Klit: Jeg føler måske lidt det bare er drone-mentalitet, at fordi der er mange lytninger til det, så er det “the hit”. Nu ved jeg ikke helt hvordan Spotify fungere, men kan de ikke godt smække hendes nummer ind hvis man vil have en “party sangliste”. Så er det klart hun får “lytninger” og derfra stiger i populiatet fordi algoritme ønsker hende derop ad?

11: LoneWolf M41
19/10/2024, 14:46
LoneWolf

9 - Toppe: Så kan jeg selvfølgelig godt se det. Hvad for noget kampsport går du til? 😊

12: Toppe M32
19/10/2024, 14:53
Toppe

Boksning, men jeg skal dog faktisk indrømme at jeg stopper boksning holdet fordi jeg måske får smadret armen for meget igennem 😅 Så jeg har haft noget skade nemlig og det forhindre mig i at gøre det lige så godt på de andre hold. Førhen var det Muay Thai hvilket var virkelig godt og synkroniseret godt med det andet. 😊

13: LoneWolf M41
19/10/2024, 15:39
LoneWolf

12 - Toppe: Cool 😊Jeg går selv til Muay Thai, det er en kanonfed sportsgren 🙏Overvejer også lidt at begynde til BJJ ved siden af 😊

14: Skoll M32
19/10/2024, 15:48
Skoll

10 - Toppe: Aaaah, så det er ikke fordi du faktisk synes at musikken er elendig og ikke burde eksistere, det er mere at det er så normalt, over-reklameret og populært, at folk danner en form for "følger" mentalitet omkring musikken og bliver fuldkommen ukritisk overfor det? (Du kan sagtens godt synes at musikken er forfærdelig alligevel, det er mere på at spore mig ind på hvad du mener 😃 )

15: Toppe M32
19/10/2024, 16:53
Toppe

14 - Skoll: Jamen du er faktisk spot on 🤠 Synes du beskriver meget godt hvordan jeg føler med det. Folk er ikke særlig kristiske over for de kunsterne, som kommer frem i dansk musik! Vi snakker meget om musik er subjektiv, hvilket det også er. Men hvad er det man finde tiltrækkende ved Tessa?? 😅 Det synes jeg ikke der er så mange der siger noget om 😅

Jeg skal faktisk indrømme der er noget rap/hip-hop der fungere for mig.
De er nok ukendte for mange men Hilltop Hoods kan jeg godt lide at høre. Der kommer altså nogle sange som jeg synes er noget værd. Men ja, jeg hører nok noget mere rock og forskelligt.

16: Vikka K16
21/10/2024, 20:35
Vikka

3 - Klit: Ja, det er jo så desværre en konsekvens. Men jeg er helt på linje med dine eksempler. Folk i dag forventer egoistisk særbehandling når det kommer til musiksmag og vil gerne anerkedes for deres egen, men ikke acceptere andre synspunkter omkring musik. Det er noget besynderligt. 🤔

17: Toppe M32
21/10/2024, 23:12
Toppe

16 - Vikka Har du ikke allerede givet ham ret? Du kan da bare svare mig på nr 15 indlæg 😋
Det er sjovt at vi drejer det over på tolerance. Jeg har da oplevet at folk ikke brudte sig om at jeg foreslog Princess Chelsea- The Cigaretter Duet til fitness centeret, hvilket jeg egentlig accepterede. Jeg havde også en banger med Foster The People- Pumped Up Kicks, som er blevet fjernet fra playlisten! Jeg har været til fester hvor min musik ikke var god nok.

Men ingen, INGEN. Kan sige hvad det er der er så fedt med Tessa. Det er noget besynderligt. 🤔

18: Vikka K16
22/10/2024, 07:05
Vikka

17 - Toppe: Jeg er ked af min formulering, me den tog udgangpunkt i en oplevelse jeg havde for nyligt og har ikke noget med dig eller dine synspunkter at gøre. Jeg undskylder mange gange hvis det var dit indtryk. Jeg hørte en diskussion mellem to personer hvor den en tilsyneladende var af den opfattelse af alt andet end de den person kunne lide var lort. Det synes jeg er mærkeligt. Jeg kan desuden heller ikke fortæller dig hvorfor folk synes om Tessa. Jeg lytter heller ikke til hende. Mange piger i min klasse gør, og jeg tror måske det er fordi hun er provokerende i hendes tekster og måske for hun er opstået fra “ingenting til noget”.

19: Skoll M32
22/10/2024, 08:42
Skoll

15 - Toppe: Jeg kan kun dele mit personlige grundlag. For mig er det "renegade" personligheden. Det er faktisk lidt ala et moderne Kim Larsen udtryk. Så for mig kan Tessa være en reminder for mig at det er okay at være anderledes, og det er helt fint at være kritisk overfor status quo(Lyt evt. til "Til Banken")

En anden del af det er provokation. Deraf sammenligningen med Kim Larsen, da han også blev anset som "gadedreng" og provokatør. Jeg kan generelt godt lide intelligent provokation, der udfordrer perspektivet på nuværende samfund og hvordan man skal opføre sig. Det er svært at være sig selv på grund af Janteloven, og at få reminders om det er helt iorden at være sig selv, det synes jeg er ret fedt!

Prøv at lytte til noget Rockers By Choice. Danmarks første hip-hop/rap gruppe!

20: Toppe M32
22/10/2024, 10:27
Toppe

18 - Vikka: Ja okay, jeg er måske også formuleret mig dårligt i, at det jo ikke er genre rap og hiphop eller andre genre der er noget galt med. Mit indtryk er bare, at der er nogle kunstner som jeg ikke ser værende god for genren og derimod trækker den ned.

Jeg kan også se Skoll er ved at komme ind på, at man ser hende som provokatør, noget lidt revolutionerende?

Jeg minder dog om, at “Kidd” var noget sf det samme og ville senere grine sammen med Clemmensen på DR2 om hvordan han havde skabt en karriere og han oprejste dengang den debat, som jeg kommer med idag.

21: laederfyr M32
01/11/2024, 22:35
laederfyr

Enig. Hun er skrækkelig. Ligesom alt andet dansk rap 😊

23: laederfyr M32
01/11/2024, 23:51
laederfyr

22 - skattemor: Super!!!

26: laederfyr M32
02/11/2024, 13:38
laederfyr

25 - skattemor: lyrik på høj niveau ven