Debat Arto debat![]() Åbne op for kommunikation på tværsJeg har spurgt før og nu spørger jeg igen. Den eneste måde man kan kommunikere med folk som man ikke kender er via opslagstavlen og debatterne og det er på ingen måde optimalt når en debat enten bliver off topic eller man skal sidde og holde øje med en opslagstavle med 5 nye beskeder i døgnet. Jeg er helt med på at det er et hobbyprojekt, men lige præcis den del her tror jeg på vil være tiden værd. 😴 ![]() Klit grunden til at arto ikke åbner op for at alle kan skrive i gæstenbogen er at man er bange for at unge under 18 år får upassende beskeder i deres gæstebøger. Det er i hvert fald hvad jeg har forstået på andre debatindlæg om emnet 😊 ![]() 2 - Fightingstar: der har de et filter som beskytter mod den slags ![]() Men gæstebøgerne er jo åbne, så alle kan jo se hvad folk skriver. Og så kan man jo bare, enten blokere vedkommende eller svare igen. Jeg mener bare, at dem der ville skrive dette bliver jo udstillet. Eller er der noget jeg har misforstået? 🤔 ![]() 4 - Vikka: det er netop også min tanke, det er også derfor at mit ønske går på gæstebogen og ikke privatbeskeder mm. ![]() 5 - Klit: Det er MEGET farligt at stole på sine brugere. Både Meta og Google har specifikt hyret flere eksterne specielvirksomheder, til at gennemgå content der eksempelvis er blevet flagged. Jeg har selv siddet som en af dem der gik igennem det content systematisk, og man mister troen på menneskeheden ærligt talt. Det er så grælt at man faktisk skal have specialtilladelse til at kigge på dybt ulovlige ting. Uden de virksomheder, så ville stort set alle søgeresultater på google være fyldt med ulovligt content. Med en mindre brugerbase og uden økonomiske midler til at gennemføre den systematiske sikkerhed, så er det vel en bedre løsning at have nogle foranstaltninger, der virker, og samtidig ikke bruger midler man ikke kan smide efter projektet. Jeg er enig i at det burde FREMSTÅ som at man stoler på sine brugere, men det er ikke realistisk at kunne. ![]() 1 - Klit: Tak for forslaget igen 😊 Jeg er grundlæggende enig i at det lige nu er svært at komme i kontakt med nye brugere, og ja, det var lige netop noget af det gamle Arto kunne. Der var bestemt også udfordringer i "gamle dage", men min generelle vurdering er at verden online ikke er blevet et bedre sted siden, tværtimod. Det er rigtigt at gæstebogen er synlig for alle og man derfor udstiller sig selv, hvilket begrænser det noget. HVIS man skal åbne gæstebogen, vil det være med væsentlige begrænsninger og det dem jeg endnu ikke har en endelig model for. Modeller der kunne være i spil - kombineret:
Derudover skal brugere naturligvis kunne slå kontakt fra ikke-venner fra. Jeg er enig i at nødden skal knækkes, da det hæmmer sitet, omvendt har der også været en del ballademagere her i opstarten, hvor der har skulle udvikles diverse systemer til at fange det. Jeg synes dog generelt den del fungerer efterhånden. ![]() Har du eventuelt mulighed for/tænkt på at lave et opslag, hvor du efterspørger frivillige moderatorer, der gennem en systematisk model, gennemgår "flagged" content? Jeg kunne godt være behjælpelig med sådan en type model, hvis det var en mulighed, samt hvad "flagged" content består af. Så kunne der også være ekstrakrav til moderatorer om at sende identifikationsoplysninger til dig/sitet. ![]() 6 - Skoll: jeg er slet ikke i tvivl om, at de mennesker der sidder med den slags helt automatisk mister troen på andre mennesker, for der er mange forfærdelige mennesker i verden. ![]() 9 - Klit: I mean.. Det er nok de mindre sites der er de mest udsatte, da det typisk er lettere at omgå sikkerhedsstrukturen. Men ja, det ville aldrig være i samme grad som Meta og Google 😃 ![]() Det her er jo virkelig en interessant debat. Da Arto jo på mange måder ikke ligner de traditionelle sociale medier. Men jeg kan godt se Mortens udfordring med at finde et system der sikrer, at brugere kan færdes trygt online, uden at man skal regulere, overvåge og kontrollere alverdens ting. Og måske kommer ind under GDPR-lovgivningen. Jo flere kontroller jo mere arbejde og de skaber nok og en meget besværlig dynamik i, at brugerne oplever de ikke kan tale sammen som de måske gerne vil. Men det er da meget interessant. ![]() 7 - morten: tak for svar og det er nogle gode overvejelser du har gjort dig. Jeg er enig med dig i at det gamle Arto var for åbent. Det eneste der nærmest var lukket for, var gæstebøgerne. Man kunne skrive så racistisk en joke at selv paludan ville blive forarget og den ville først blive opdaget LANG tid efter og du kunne skrive privat med børn uden at moderatorerne havde en chance for at opdage det - der tænker jeg ikke at vi skal over.
Hvis jeg skulle komme med nogle ideer kunne det være følgende
![]() 7 - morten: jeg er helt klar over at ting tager tid, MEN jeg ser flere og flere der keder sig herinde og kalder sitet dødt. Derudover er der ensomme brugere som egentlig bare gerne vil møde nye mennesker. Det kunne da være så fedt at vende den udvikling og jeg tror på at et mere åbent site er vejen frem ![]() 10 - Skoll: men alligevel, det her er i så lille en skala at jeg ikke tror på at en åben gæstebog er mere farlig end en åben debat eller en åben opslagstavle 🤷 ![]() 11 - PlutoPiloten: det er også derfor at jeg finder det vigtigt. Jeg er ligeglad med vennebøger, quiz sider mm. (Det ved jeg godt at andre finder sjovt) det ændrer bare ikke på at sitet er meget lukket og at en venneanmodning lige nu svarer til at stille sig hen til en gruppe mennesker man ikke kender på et diskotek uden at sige et ord til dem og håbe på at man bliver accepteret i vennegruppen. ![]() 7 - morten: men dejligt at der er ved at være styr på balladen herinde, men styrer ballademagerne ikke sitet hvis man er bange for at åbne op af frygt for at de kommer igen 🤷 ![]() 8 - Skoll: Vi havde på det originale Arto, et ordfilter som flaggede beskeder, som administratorer dengang tog hånd om. Morten har ikke endnu lavet en sådan funktion der er synlig for os, men jeg mener vidst han har nogle ting "for his eyes only" som han bruger til at lede efter beskeder med uønsket indhold. på det originale Arto, underskrev vi også en fortrolighedsaftale, og skulle indsende en (ren) børneattest for at måtte være i redaktionen, det er disse aftaler som jeg ser, ligger som grundlag for de der er udpeget som administratorer på nuværende site (siden han ved vi allerede har levet op til de krav). man skal også være påpasselig med hvor mange, får adgang til sådan info, da det kan nedbryde brugeres følelse for privatliv hvis de ved der er mange der kan sidde og læse med i deres "private" kommunikation, det var derfor også noget som var meget begrænset, på det originale Arto. ![]() 17 - Tim: det har været fra efter min tid. ![]() 18 - Klit: Der var krav om børneattest på alle frivillige allerede fra august 2006. Jeg har stadig et Excel ark liggende som Dan/Helios lavede (ikke med persondata) med flueben ud for hver der har udfyldt og underskrevet 😊 ![]() 12 - Klit: 3: Der er, som jeg ser det, nødt til at være en teknisk begrænsning på antal man kan kontakte. Det nytter ikke at en bruger spammer ud til flere hundrede og vi først fanger det på bagkant. Det giver utrolig meget gene, da mange får en mail, når der er ny besked i gæstebogen, selv om brugeren spærres og beskederne derfor fjernes. Der er allerede eksempler på brugere der spammer ud til deres 200 venner med en automatiseret proces, så jeg har i forvejen en begrænsning planlagt i forhold til maks. unikke venner man kan kontakte på en dag - fx 25. ![]() 20 - morten: uden at kende ordlyden af det spam, kunne det så ikke være et filter imod enslydende beskeder - det spam i oplever er vel automatisk genereret spam med samme besked til alle? ![]() 21 - Klit: Vi har set eksempler, hvor de automatiserede scripts (typisk bare browser scripting) ændrer lidt på hver besked. ![]() 22 - Tim: fair i ser selvfølgelig også nogle ting som normale brugere ikke ser. ![]() 21 - Klit: Som Tim nævner er det nu om dage meget nemt at lave unikke beskeder der ikke kan opfanges af noget filter uanset hvor avanceret (selvom der er gode algoritmer til at sammenligne indholds lighed) - med et par linjers kode op imod ChatGPT kan man få en helt unik besked retur. Det andet er en meget nemmere og mere sikker metode (man kan selvfølgelig godt lave begge dele) - jeg ved ikke hvor grænsen skal gå, det er en helt åben diskussion, men der er ingen der har behov for at kontakte fx 50 personer på en dag, så er det ikke noget man har seriøse hensigter med. ![]() 23 - Klit: Man vil altid være lidt på bagkant i udgangspunktet, og jeg er enig i at man også er nødt til at udvikle noget, se hvor problemerne opstår og så håndtere dem derfra. Men en åben gæstebog hvor man man kan skrive frit uden begrænsning vil gå galt fra dag et - så kan enhver straks spamme ud til at samtlige brugere på sitet 😊 ![]() 25 - morten: det skal heller ikke ses som brok eller kritik fra min side, det er blot en funktion som står meget højt på min ønskeliste. 50 beskeder til forskellige vil helt sikkert også være en grænse mange ikke vil nå. ![]() Så er der åbnet eksperimentelt! 😊 Standardindstilling er at alle gæstebøger er åbne. Under sine indstillinger kan hver bruger så vælge at det kun må være venner igen som før. Der er disse checks: Brugere over 18, kan ikke kontakte brugere under 18.
Man kan højst skrive til 25 unikke personer hver dag i gæstebogen. Har man allerede kommunikation med en bruger i perioden kan denne kommunikation fortsættes uanset. Dvs. man har altid mulighed for at svare på henvendelser, selvom man har nået sin grænse. Det hele kan blive ændret på baggrund af erfaring og respons, det er et forsøg. ![]() @Morten ![]() 7 - morten: I forhold til nummer 3, tænker jeg at det måske ville give mening ikke at tage besvarede kontakter med. Det vil sige at dag 1 skriver jeg til 10 personer, på dag 2 har 5 af dem svaret, jeg kan så herefter kontakte de 5 frit, uden det tæller med i min kvote, og derfor kan jeg skrive til 15 på dag to. Den fri kontakt bør så udløbe hvis der ikke har været dialog i en periode, hvor den der sidst har skrevet mister muligheden. 18 - Klit: Er ret sikker på at ordfilter, mulighed for at se privat korrespondance (Kvikbeskeder) ved anmeldelser og mulighed for at se samtaler i gæstebøger, var en del af arsenalet allerede inden freeway kom ind i billedet. 24 - morten: Tror en fast grænse er den forkerte vej at gå, en bedre løsning ville nok være at lave den dynamisk, i forhold til hvor stor en venneliste man har. Jo flere man har på listen, des flere har man sandsynligvis brug for at kunne kontakte dagligt. Nogle er ikke specielt sociale, mens andre synes det er fedt lige at høre hvordan alle har det, en gang om dagen. 29 - Tim: En simpel checkbox, og en særlig markering af beskeden, og måske at gøre beskeden skjult, så man som bruger ikke føler sig udstillet, når en admin kommentere på ens adfærd. ![]() 30 - Chano: Ja måske, jeg tror bare helt generelt på at man ikke skal prøve at udtænke alt for komplicerede algoritmer medmindre der er tungvejende årsager. Det bliver meget hurtigt en sindrig struktur som man heller ikke selv helt kan forklare de gode argumenter for; også for at gøre det forståeligt for brugerne 😊 ![]() Glemte at skrive, at der også er krav om profilbillede. Ikke bare her i denne åbne struktur, men helt generelt for at bruge gæstebogen. Det er også for at motivere til at have et billede. ![]() 30 - Chano: (fortsat) Jeg tror stadig godt man kan have en simpel fast grænse på kontakt til venner via gæstebøgerne. Selv hvis man har 1000 venner (200 er pt. dog max) må der være en grænse for man mange på på reel vis kan nå at kontakte fornuftigt på en dag, hvor det ikke bare har karakter af spam 😊 |