Give en bruger mulighed for at verify sig selv og så får de i badge på profilen så folk kan se at personen er den de udgiver sig for at være. Men og også give muligheden for ikke og verify hvis man ikke ønsker dette. Tænker hvis dette skal være en mulighed skal man vel skrive fulde navn et sted på sin profil for at det kan sammenkobles med MitID for at se om det er den person man beskriver man er. Bare en Arto ide som jeg føler kunne være utrolig nyttig :-) så kan man også hvis man vil, lidt mere undgå og skrive til falske profiler og måske nøjes hvis det er det man vil og så bare skrive med folk som er verify.
1 - Volde: Det bliver nok ikke aktuelt lige foreløbigt, der følger omkostninger med hvis man implementerer MitID, og det sker næppe så længe der ikke er en reel omsætning på sitet, andet end de småting reklamerne bringer ind.
1 - Volde: For det første, er MitID, som Tim er inde på, ret dyrt at implementere, tror jeg så priser omkring 10.000 i opstart, og 3-4 kr. per bruger/login.
Dernæst er der også en risiko for, det kommer til at fungere som et krav, uden egentligt at være det. Forstået på den måde at man bliver ignoreret hvis man IKKE har det mærke.
Det ville kunne få brugere der ønsker at være bare en smule anonyme, til at føle sig udelukket, blot fordi de ikke ønsker at bekræfte med MitID.
@chano ja okay var lidt af en omgang og trække ud af pengepungen 😃 men igen var bare et forslag, vidste ikke hvad den del ville koste må jeg indrømme 😃
jeg kan både se fordele og ulemper i sådan en funktion, fordelen er at du er lidt mere sikker på at den du skriver med ikke er fake eller udgiver sig for en person som personenen ikke er, hvertfald mere sikker. ulempen er selvfølgelig at nogen ville blive overset og ville måske blive ignoreret, kan selvfølgelig ikke undgåes 😃 men jeg ved ikke om det kan gøres på en anden måde uden mit id 😃 men ellers så var det da et forsøg værd og komme med ideen 😃
5 - Volde: Det kan give mening med en væsentligt større brugerbase end der er nu.
Vi havde også "IRL garanti" på det originale Arto, som eksisterede i flere forskellige formater gennem tiden, herunder CPR verifikation - som man, som bruger så betalte vidst nok 5kr for, der så gav et mærke på ens profil om at man havde fået sin identitet godkendt - det blev dog skiftet ud med godkendelse med billede/video som en i redaktionen ville verificere
@tim ja okay det kunne selvfølgelig også være en mulighed og få tilbage på et tidspunkt, hvis det er en mulighed, tænker jeg nok også sikkert er en billigere mulighed en mit forslag 😊 men hvordan blev man cpr verificeret, ja er blot nysgerrig, kunne i slå folk op et sted for at se om det stemte overens med navnet de havde på profilen eller ? 😊 i så fald kunne jeg hellere ikke forstille mig dette var noget som var gratis, nok også derfor det kostede lidt for brugeren, og det er forståligt ! 😃
7 - Volde: Arto havde en aftale med cpr registeret, der tillod dem at lave opslag så en bruger kunne indtaste deres CPR nummer, Arto kunne derved bekræfte køn/alder ud fra CPR nummeret, så vidt jeg husker.
6 - Tim: Blev det skiftet ud? Er ret sikker på, IRL fotos kom før CPR validering, og at begge dele eksisterede samtidig, med et badge for hver. CPR validering låste din fødselsdato, og så vidt jeg husker, også dit navn.
Ser dog ikke rigtigt IRL fotos som en mulighed længere. Billedegeneratorerne er blevt for gode til man kan stole på de billeder folk måtte lægge op.
7 - Volde: Alle private virksomheder kan købe adgang til CPR registeret, visse typer af virksomheder kan få udvidet adgang (F.eks. Kreditoplysningsbureauer, Boligorganisationer og pensionsselskaber) hvad den udvidede adgang dækker, afhænger af virksomhedstypen, f.eks. kan kreditoplysningsbureauer for oplyst data på personer med adressebeskyttelse.
Priserne for adgangen, er faktisk ca. de samme som MitID, det ser ud til jeg enten husker forkert, eller blander priserne sammen med NemID, som var i den størrelsesorden.
MitID koster omkring 300 kr. om måneden i abonnement hos Signicat, plus et ikke oplyst gebyr per transaktion. CPR koster alt efter adgangsløsningen ca. det samme i abonnement, og op til 50øre per transaktion.
Log ind for at kommentere.
Tryk og så
Føj til hjemmeskærm