Debat Arto debatArto som en appHvad sys i alle sammen skal de ikke prøve få lavet en n app til arto her som facebook har😊 Der har været spurgt ind til det før, prøv at se i de andre tråde. Umiddelbart tvivler jeg på det kommer til at ske lige foreløbigt, at lave en app på den måde er en enorm investering af ressourcer. Arto er optimeret, så du kan bruge det i browseren på din telefon uden problemer. 1 - TheDriver: Hvad ville du få ud af en app, som hjemmesiden ikke ville kunne tilbyde på samme måde? 1 - TheDriver: Du kan oprette et bogmærke fra den browser du bruger på din hjemmeskærm på telefonen så du kan tilgå hjemmesiden som var det en app. Jeg kan se i din profil at du er langtidschauffør, så jeg kan godt forstå at en app fra telefonen i dit tilfælde ville være lettere end at skulle tilgå arto fra hjemmesiden.
Jeg har linket til en video der viser dig hvordan du gør det. Det er nogenlunde den samme fremgangsmåde for alle browsere, så prøv dig frem. 😊 5 - HokusPokus: Hvad får dig til at tro en mobil app ville have været bedre? Den ville sandsynligvis have haft PRÆCIS samme design og funktionalitet, og sikkert også være skrevet i HTML og Javascript, lige som alle andre lavbudget apps er i dag. (Lavbudget er her ret relativt, men der er en grænse for hvornår det kan betale sig at lave native vs. crossplatform kode) 7 - HokusPokus: Jeg er en "millenial", vel et sted mellem boomers og ungdommen, og vil langt hellere have et website end en app. 7 - HokusPokus: Det koster væsentligt mere, som minimum i opstart, da man er nødt til at have en hel del forskellige enheder at teste med. Det er ikke nok bare at have 1 iPhone og 1 android telefon, og så håbe det virker over alt. Hvor jeg arbejder, har vi haft masser bøvl med ting der ikke virker på den ene eller anden model, for iPhones er det typisk visuelt, da de ikke adskiller sig på meget mere end skærmstørrelse, og måske iOS version, mens det på Android er et helvede at finde rundt i hvad der virker hvor, da alle producenter har deres helt egen måde at gøre tingene på. Jeg HADER personligt tjeneste, der kræver jeg anvender dem igennem en mobil app, når jeg alligevel sidder ved min computer, er det langt nemmere lige at smutte ind på en hjemmeside, end tage mobilen, låse den op, finde appen og starte den. Måske det bare er mig der er mærkelig på det punkt, kan godt se det ikke er den store forskel hvis man altid sidder med mobilen i hånden, men for os der IKKE gør, er det langt nemmere at kunne tilgå tjenesten OVERALT, altså på både mobil og PC, og endda på enheder der ikke er vores egne. Her er en hjemmeside langt bedre, da den kan tilgås på ALLE platforme, inklusive mobiler og køleskabe (Dem med en webbrowser i hvert fald), mens en mobil app kun virker på den platform den er kompileret til. Du kan også langt hurtigere rulle ændringer ud på en hjemmeside end du kan med en app, for slet ikke at tale om når appen bliver afvist af Apple eller Google, fordi man f.eks. tillader billeder Apple ikke finder passende, eller anvender reklamer Apple ikke kan lide. 7 - HokusPokus: Flere og flere apps er bare hjemmesider der er pakket ind - selv min netbank er åbenlyst bare en hjemmeside der vises i en container. Det eneste man rigtig vinder er at det er lidt nemmere for folk at installere på deres hjemmeskærm, og så et GUI hvor der lige er fjernet en adresselinje. Notifikationer kan man fx sagtens lave nu om dage uden en app, det er bare fortsat på to-do. Til gengæld vil man blive underlagt alverdens krav og kommer konstant til at leve på Apples nåde i forhold til godkendelse og cut af omsætning, hvis der kommer noget at betale for engang. Ville en app være optimalt? Ja. Men det ville være langt mere krævende tidsmæssigt uanset hvilken smart hot-lige-nu-uddød-om-lidt-multi-platform-teknologi man benytter, og så havde der realistisk slet ikke været noget Arto. Tingene må komme som de kommer, sådan er det når noget laves frivilligt 😊 10 - morten: Man kunne teoretisk blot lave en app der ikke er meget mere end et webview, og voila, done. Har dog på fornemmelsen at hverken Apple eller Google ville godkende den slags. 😜 11 - Chano: Det tillader Apple som sådan, men det skal opleves "app like" i design og funktionalitet. Det er mit indtryk, at det i praksis er det eksempelvis Jyske Bank gør - deres app og hjemmeside er næsten 1-1 identiske. Det kan godt være de bruger noget Angular/React, men det er for mig at se bare en temperamentssag. Mit indtryk med div. netbanker, er at det er noget cross platform snask, der godt nok er en hjemmeside, men webserveren følger også med i pakken. Men kender dog ikke Jyske banks. Ved dog det er sådan vi laver vores softphone app. 14 - Chano: Er det ikke nærmest kun Danske Bank, som direkte har valgt at få udviklet deres egen app? Jeg mener, at jeg har læst at de fleste andre banker bruger den samme platform, men bare med deres farver, logo osv. .. Set i forhold til Apple og Google, så ved jeg fra Twitch-streameren TicanUK at Apple og Google tager 30% cut for hver gang, at der bliver købt et sub eller bits via Twitchs mobilapp. Det er bl.a derfor at det er dyrere at købe subs i mobilapp'en end direkte på Twitchs egen hjemmeside. 15 - flosk: Det er mit indtryk at Danske Bank, Nordea, Jyske Bank or Lunar alle har deres egen løsning. Lån og Spar, mener jeg også har kørt sololøb på et tidspunkt især da PC bank var en ny ting, men de er vist smuttet over til SDC i dag. Alle de andre bruger enten SDC eller BEC. Det er tydeligt at se, hvis man kigger på screenshots i AppStore, og Play Store. Apples STANDARD betingelser hedder 30%, samme hos Google, men hvis man er en mindre virksomhed, kan man få en større andel, husker den ikke præcis, men mener vi er oppe omkring 50%. En mindre virksomhed, er så vidt jeg husker, defineret som omsætning under US$1.000.000, og muligvis også et begrænset antal ansatte. (Arto ville her være en lille virksomhed. 😉 ) Hvis du er rigtig nysgerrig, og ikke i kontakt med mange forskellige banker, forsikringsselskaber og andre finansielle institutioner, kan en registerindsigt i CPR ( https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=4b84f72e-c05c-4f5b-90e9-9be529c920ae ) give et hint, under sektionen for abonnementer på personoplysninger, hvis din bank ikke er nævn med SDC eller BEC er, så er det den der er anvendt. I midt tilfælde har jeg åbenbart enten aktivt eller historisk haft kontakt med en del forskellige, så kan ikke lige selv bruge det på den måde. 😉 |
Tryk og så
Føj til hjemmeskærm