Debat Fri snak

Af tidligere bruger
23/07, 11:27

Størrelsen betyder noget – eller gør den?

Hej alle sammen!
Jeg har brug for jeres hjælp og meninger her.

Jeg ELSKER at spille Fortnite og League of Legends. Jeg spiller på en ret lille skærm lige nu, og det begynder virkelig at gå mig på nerverne. Jeg har lagt mærke til, at mine venner, som har større skærme, ser ud til at have det sjovere og klare sig bedre i spillene.

Så her er mit spørgsmål: betyder størrelsen noget?

2: Chano M41
23/07, 11:45
Profilbillede af ChanoOm størrelsen på skærmen betyder noget, afhænger af hvordan spillet er lavet. Jeg ved ikke lige med Fortnite, men forskellige spil fungere forskelligt.

Det er dog ikke den fysiske størrelse på skærmen der er vigtig, men opløsningen, altså antallet af pixel der vises på skærmen.

Nogle spil skalere, så man altid ser præcis det samme udsnit, her vil højere opløsning betyde man kan se detaljer bedre, det kan f.eks. betyde man nemmere man se om noget er græs eller en anden spiller.

Andre spil udvider dit field of view/viewport, her betyder det du kan se MERE af banen end ved en mindre opløsning. I dette tilfælde kan det f.eks. betyde din modstander er i stand til at se dig, før du kan se dem.

Et velbalanceret multiplayer spil vil sørge for at fordelene ved forskellige opløsninger er minimale, om Fortnite er velbalanceret, er så lige spørgsmålet. Jeg har ikke selv testet, og er for doven til at gøre det. 😉 Men en simpel test kan være at sætte opløsningen NED på din egen skærm, så kan du se forskellen, hvis du kan se mindre at banen, vil andre måske ha' en fordel, hvis du kan se færre detaljer, er fordelen minimal.
3: Gameboy M24
23/07, 13:46
Profilbillede af GameboyVille sige det kommer meget an på Hva for en skærm det er self der altid fordele ved have en større skærm da du ser tingne mere og hurtiger jeg gamer selv på en stor skærm men det smag og beha men hvis det gå dig på med en lille skærm havde jeg personligt selv valgt en større en
Kommentar skjult, da bruger er slettet.
6: Myre K21
23/07, 15:28
Profilbillede af MyreGenerelt vil jeg sige det er ret lækkert med en god størrelse. Omvendt kan det altså også blive for stort og komme til at gøre ondt... i øjnene eller nakken
7: Chano M41
23/07, 16:04
Profilbillede af Chano4 - MieMania: Så prøver vi lige med en ordforklaring, for at gøre det mere klart hvad jeg mener:

Opløsning - Antallet af pixels på skærmen, angives typisk som bredde gange højde. F.eks. 1920x1080 eller 2560x1440

Field of view - Dit synsfelt. Den del af spillets verden du kan se. Angives typisk i grader. Svarer til du placere dit hoved i en firkantet tragt, og justere vinklen på siderne, så du kan se mere eller mindre ud til siderne samt op og ned.

Hva' angår fysisk skærmstørrelse, er det meget et spørgsmål om personlige preferencer, med de skærme der er på markedet i dag. Dog er en tommefingerregel at alting bliver mindre hvis opløsningen bliver større, på samme fysiske skærmstørrelse.

Personligt fungere en 27" QHD skærm fint for mig (Eller rettere, 4 af dem arrangeret i et omvendt T) Hvor det ene er den jeg bruger til spil, og de andre bliver brugt til alt muligt andet. (Discord, YouTube, en browser til diverse ting etc.)

Så snart du når QHD (Også kaldet 1440p) eller UHD opløsninger (2160p eller 4K), vil jeg mene billedet bliver flot i de fleste tilfælde, hvor skærmen ikke også kræver man sidder og drejer hovedet.

Skærmens fysiske størrelse handler mest om hvad du har plads til, hvor computeren står, samt hvor langt fra skærmen du sidder. Hvis du sidder tæt på skærmen, er det mest behageligt, hvis skærmen er mindre, og sidder du længere væk, kan den være større.

Du kan få en praj om hvor stor en skærm der vil fungere for dig her: https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Ideen i beregningen er at afstanden skal være stor nok til man ikke kan se de individuelle pixels, mens den heller ikke skal være så stor, at du har problemer med at se det der bliver vist.

Lader til det mest almindelige (baseret på hvad der er udstillet i butikkerne) er 24" og 27" et sted mellem FHD (1920x1080, 1080p) og UHD.
8: MathiasPrecht1999 M25
23/07, 16:33
Profilbillede af MathiasPrecht1999Ville alle dage anbefale en 24” til fps og shooter games og 144-170hz 1ms for den mest smooth og bedste oplevelse 😇
9: Gameboy M24
23/07, 17:11
Profilbillede af GameboyMieMania
Bruger en LG det er sådan set et tv men bruger det kun til game det hedder LG-50-uhd-tv den har den perfekte opløsning til mig men det stadig smag beha og så har jeg et magen til 55 tommer men gamer også Xbox serie x ved ikke om du har Playstation eller computer det er lidt forskelligt hvad der best til vær sin consol LG laver nogen sindssyge gode gamer skærme og tv og de har også samabejdet med Xbox men vil helt klar anbefalede dig en LG skærm eller tv 😊
10: Voss X33
23/07, 17:42
Profilbillede af VossStørrelsen har en betydning, men det kommer an på hvor langt du sidder fra skærmen. Hvis du er en arms længde væk, er den "perfekte" størrelse for de fleste mellem 24 og 27 tommer. Det er så det helt simple svar, der er mange andre ting at tage højde for.
Kommentar skjult, da bruger er slettet.
13: Chano M41
24/07, 11:41
Profilbillede af Chano11 - MieMania: Det er i hvert fald ikke et dårligt valg, det er dog værd at være opmærksom på, om din computer overhovedet kan drive den skærm du har tænkt dig at sætte på, og om de spil du har tænkt dig at køre, rent faktisk kan køre på din computer med så mange billeder (frames) per sekund. En 144Hz skærm hjælper intet, hvis dit spil tøffer rundt omkring 60fps.

Hvis du har et NVidia grafik kort, af nyere dato (Vil sige alt de har lavet de sidste 5-10 år) der understøtter GSync, kan du gå efter en skærm der også har denne understøttelse, ellers kan du gå efter skærme der understøtter Freesync, hvilket næsten det samme, bare mere åbent, så alle kan implementere det. Mange NVidia grafikkort understøtter også FreeSync.

GSync/FreeSync betyder at skærmens opdateringshastighed automatisk tilpasses til det der vises på skærmen, i de fleste spil skal man manuelt aktivere funktionen, men de fleste nyere, størrre spil, understøtter det.

Opdateringshastigheden (Angivet i Hz) er hvor mange gange hvert sekund skærmen kan vise et nyt billede. Opdatere skærmen HURTIGERE end computeren kan levere billederne, vil man primært bruge unødigt meget strøm, men hvis den opdatere langsommere end computeren kan følge med, kan man opleve at computeren begynder at vise et nyt billede midt i det gamle, hvilket ofte ligner billedet er klippet op et eller andet sted i midten. (Eksempler kan sikkert findes på google med søge termen screen tearing)

12 - MieMania: Skærmen på en bærbar er typisk omkring 14", 15" eller 17". Hvis du alligevel skal ud og købe en ny skærm, vil jeg ikke anbefale en opløsning under 1440p (QHD). Det ligger mellem fuld HD og 4K(UHD), når pengene ikke er en uendelig resurse, er det en god mellemting mellem helt billige 1080p (FHD) skærme og 2160p (UHD/4K), der giver en lidt bedre opløsning, der tillader der kan vises mere på skærmen, f.eks. flere linjer tekst, og i multiplayer spil ofte bedre detaljer, men ikke nødvendigvis bedre field of view.

Log ind for at kommentere.

Regler Privatliv Cookies Dark
Føj Arto til hjemmeskærm

Tryk Del ikon og så
Føj til hjemmeskærm