Debat Musik og kultur

1: Spoton M48
20/07/2024, 23:08
Spoton

Instrumenter

Hej er der nogle som spiler på Instrumenter jeg kan godt lide at spil på trommer men hvad men jer der ude.?

Maxii X19
20/07/2024, 23:14
Maxii

Plejede at spille klaver da jeg var yngre

Rizzministeren M31
20/07/2024, 23:49
Rizzministeren

Jeg spiller guitar og synger, og så kan jeg bas, trommer og klaver til husbehov agtigt

Manse1990 M34
21/07/2024, 00:17
Manse1990

vis man kan spille på sax har man vundet mit ❤️ det er 100p elsker folk der kan spille that sjit

2: Manse1990 M34
21/07/2024, 23:08
Manse1990

jeanie det gør du bare 😃 ❤️sax folk er bare special and we need to keep them safe

3: LeimAsnikr M32
29/07/2024, 20:22
LeimAsnikr

jeg spiller kiboard og så med alt mulige presets så lyden bliver fed

4: Skoll M31
30/07/2024, 12:52
Skoll

guitar og sang er nok mine primære, men bare giv mig et instrument, så skal jeg nok finde ud af at spille på det 🤣 Med undtagelse af blæseinstrumenter... Jeg kan simpelthen ikke finde ud af blæseinstrumenter..

5: Vikka K16
07/10/2024, 06:28
Vikka

Basguitar 🎸😊
Har spillet i snart 5 år, on and off. Det hjælper på mine tics når man koncentrere sig om noget. Her har musikken været en stor hjælp. ☺️

6: Skoll M31
07/10/2024, 10:41
Skoll

5 - Vikka: Tics?

Tourette's syndrom, eller? Hvis ja, fysisk, verbalt eller begge?
Ved du hvordan det at spille et instrument hjælper?

Beklager hvis det fremstår som upassende overhovedet spørge ind til, men det er et kæææmpe interesse-område for mig!

7: Vikka K16
07/10/2024, 15:20
Vikka

6 - Skoll: Hej. Det er på ingen måde upassende og du må gerne spørge. Jeg lagde jo selv lidt op til det ved at skrive om mine tics. Så spørg bare. 😊
Det jeg har (Tourettes) er (heldigvis) kun verbalt. Og netop det et koncentrere sig om noget hvor hjernen er fokuseret gør, at jeg ingen tics har. Det gælder ikke kun det, at spille musik men faktisk alle aktiviteter hvor hjernen er fokuseret på et eller andet. Og når jeg spiller er jeg helt i ro. Så for mig er det en stor hjælp. Det er måske lidt OT i denne tråd, men du er velkommen til at spørge. ☺️

8: Skoll M31
07/10/2024, 17:07
Skoll

7 - Vikka: Min personlige teori handler lidt om noget der hedder Flow Theory.

Jeg har lagt mærke til at personer med tourettes typisk har en aktivitet der mindsker symptomerne i sådan en grad, at det ikke ville kunne opdages under den specifikke aktivitet, men på samme vis, så kan en anden aktivitet, der er lige så krævende ikke formå at have samme virkning. Så min egen teori, som på ingen måde er undersøgt eller testet, er at aktiviteter der er mentalt stimulerende, tilpas udfordrende og har en dyb interesse for personen, afhjælper symptomerne.

Flow Theory er konceptet med "at være i flow", at være så optaget og samtidig tilpas i noget, at verden omkring en lidt forsvinder. Det er forbundet med glædeshormoner og stresshormoner i en balanceret kontekst, hvis man også kigger lidt ind i det biologiske aspekt.

Så mit spørgsmål... Efter den lange smøre... 🤣

Er der andre aktiviteter, hvor du oplever de samme følelser eller den samme "oplevelse af at være", men hvor det ikke virker til at dæmpe symptomerne?

9: Vikka K16
07/10/2024, 18:49
Vikka

Tak for dit spørgsmål og interesse. ☺️
Ja, det er der. For en måneds tid side skulle vi fremlægge en gruppeopgave for klassen. Selv om jeg var godt inde i stoffet generelt og havde styr på min egen del af fremlægningen, var jeg lidt nervøs. Mest fordi jeg var bange for at få for mange tics. Så selv om jeg koncentrerede mig om fremlæggelse kom der et par tics ud. Mest når der var pauser eller jeg blev distraheret. Så der er ikke så meget dæmpning der.
Men andre aktiviteter hvor der ikke er distraktioner er det meget tydeligt, at det ikke er tics. 😊

10: Vikka K16
07/10/2024, 21:46
Vikka

8 - Skoll: Hov, jeg glemte at svare dig direkte. Se mit svar ovenfor. 😄

11: Skoll M31
08/10/2024, 10:07
Skoll

10 - Vikka: Det er helt iorden 🤣

Spiller frygten for at få tics en stor rolle i de situationer du oftest får dem?

Som eksempelvis gruppefremlæggelsen! Et andet eksempel kunne være frygten for at få "jeg har en bombe" tics i lufthavne.

Nå ja, et helt andet aspekt af det, så kan andre med tics også trigger tics, så et andet spørgsmål er om det nogensinde er muligt fysisk at slappe af og finde et tilhørsforhold til folk med lignende udfordringer, når det næsten er umuligt at undgå trættende "tic eksplosioner" hvor det nærmest kun er tics der kommunikerer med hinanden?

12: Vikka K16
08/10/2024, 10:20
Vikka

Ja, frygten eller nervøsiteten for at tics kan komme kan gøre det nemmere at få tics. Jeg har dog aldrig bare sagt en hel sætning, som i dit eksempel. Jeg fyrer bare random ord af, lidt ligesom når man taler med sig selv. Jeg siger dem bare højt. Eller det der lyde som fløjt eller at slå smæld med tungen. Men jeg har oplevet situationer hvor jeg bare havde tics og slet ikke kunne få ro. Det er ekstremt stressende. Det er dog sjældent det går så galt. Hvis jeg er sammen med personer jeg kendet godt og kan slappe af sammen med, er det ikke det store problem. Så har jeg ro på. Men i en situation hvor en debat eller diskussion eskaleret, kan det pludselig ryge random ord ud (oftest bandeord og / eller sjofle udtryk). 🫢🤭 Jeg har spurgt min psykiater hvorfor det lige er den slags ord, men der er ikke et entydig svar på det. 😅

13: Vikka K16
08/10/2024, 10:22
Vikka

11 - Skoll: Nu glemte jeg at tagge dig igen. ( og bare den irritation har udløst et minde tic) 🤬😆

14: Skoll M31
08/10/2024, 10:37
Skoll

12 - Vikka: Der er ikke mange svar på hvorfor det sker, så i officiel kapacitet kan din psykiater ikke udtale sig om det 🤣 Der er dog lavet lige tanke-undersøgelser i relation til "Call of the Void" fænomenet, som betragtes som en forsvarsmekanisme. Det er "spring ud" tanken når man er nær en kant hvor man kan falde, lidt som at ens hjerne fortæller en af man skal springe. Det betragtes som en mekanisme der skal få hjernen til at rationalisere sig til hvorfor man netop IKKE skal springe.

De undersøgelser jeg har skimmet igennem om det, hvis jeg husker rigtigt, nævner at mennesker med tics, tourettes, OCD og andre lignende tvangstanker/handlinger, måske ikke har bremseklodsen der stopper handlingen(verbal, fysisk eller tankehandlingsmæssigt)

Det ville også forklare lidt om hvorfor det er ret typisk at det er det mest upassende situationsmæssigt der kan komme frem af tics.

Det er dog ikke en fyldestgørende teori, og den kan ikke rigtig testes, så det er svært at gå videre med den 🤣

Det med Flow Theory, er fordi jeg har oplevet samme type forklaring på ADHD, som jeg selv lider af, hvor jeg får medicin til faktisk at kunne aktivere min bremseklods til impulsive handlinger og handlingsparalyse, så hele idéen er om det faktisk ville kunne hjælpe mennesker med tvangshandlinger og tanker at få stimulanter(eller i visse tilfælde depressiver), der (de)aktiverer dopamin og noradrenalin i hjernen 😜 Det ville være et ekstremt uetisk eksperiment at foretage uden en meget meget større undersøgelse, så det er meget svært overhovedet at argumentere nødvendigheden for muligheden.

15: Vikka K16
08/10/2024, 10:58
Vikka

14 - Skoll: Det kan du sagtens have ret i. De har været inde over om jeg også havde ADHD, men det er blevet til OCD i stedet for. Og det er direkte ondskabsfuldt når man hele tiden vil gøre noget fejlfrit og der så sker fejl, som udløser tics. Jeg er fucked. 😂
Jeg får pt noget ny medicin som skal mindste mine tics men problemet med det er, at jeg bliver så træt af det. Når klokken er omkring 22-23 om aftenen melder jeg alt udsolgt. Prøver desperat på at holde mig vågen ved at glo på min telefon, som jeg ender med at tabe ned i hovedet når jeg falder i søvn. Men jeg er helt færdig. Min mor har fået en aftale med lægerne i morgen omkring en anden løsning, for jeg er helt færdig af træthed.
Men der hvor jeg har færrest tics er når jeg kan være i ro eller optaget af et eller andet som kræver meget opmærksomhed. Faktisk har man været inde over, at personer med Tourettes ofte har svært ved at koncentrere sig og dermed lære noget. Det er dog ikke tilfældet hos mig. Mine kognitive evner er over middel, og det er måske meget heldigt. Men lige pt synes jeg bare jeg er i en limbo. 😵‍💫

16: Skoll M31
08/10/2024, 12:40
Skoll

15 - Vikka: Det er faktisk lidt det med koncetrationsevnen og læring der fik mig til at lave en sammenligning til ADHD! 😃 Det er lignende udfordringer, der udfolder sig på anderledes vis, som faktisk ikke har noget som helst at sige om ens kapacitet til læring, men mere om hvordan læring kan være stimulerende for personer med de udfordringer 😃

Tusind tak for svar uanset! Det er altid spændende at lære mere 😃

17: Vikka K16
08/10/2024, 12:55
Vikka

16 - Skoll: Selv 1000 tak. 🙏Det er så fedt at få lov til at tale men andre, der er interesseret i at høre om det. Så spørg endelig hvis du vil. Det har været så fedt at svare dig. Der er meget jeg nu har at reflektere over. 😊

Føj Arto til hjemmeskærm

Tryk Del ikon og så
Føj til hjemmeskærm