Debat Arto debatAf tidligere bruger 20/07/2024, 09:59 Hvordan sletter man sin profil ?Hvordan sletter man sin profil, syntes slet ikke jeg kan finde den funktion endnu :D håber ikke jeg er bundet til at skulle blive her.. Voss X33 20/07/2024, 10:55 Tim X36 20/07/2024, 11:01 Chano M42 20/07/2024, 15:11 ![]() Som Tim siger, send en mail, men som udgangspunkt behøver du ikke skrive mere end "Jeg ønsker min profil xxx slettet, den tilknyttede e-mail er", og så sende den fra den mail du har angivet ved oprettelsen. GDPR tillader at virksomheder, kræver dokumentation for at du faktisk er profilens ejer, hvordan den dokumentation skal udformes, skal jeg ikke kunne sige, men at sende fra den e-mail adresse du brugte ved oprettelsen, er i hvert fald en god start. Der er desuden mulighed for, jf. GDPR at visse data opbevares i en periode, til forskellige formål, f.eks. kunne det sagtens forsvares at din profil og dine afsendte beskeder, gemmes i en længere periode for at kunne anvendes i forbindelse med eventuelt misbrug. Der kan også argumenteres for at så længe modtageren af en besked, ønsker at gemme den, så kan den bevares, inkl. afsender information. Så bare fordi du ønsker at få din profil slettet, betyder det ikke nødvendigvis du har ret til at få slettet alle data med det samme. Vi har andre love der pålægger man gemmer data i en længere eller kortere periode. Hvordan det forvaltes her på Arto ved jeg ikke, men værd at huske på, at GDPR ikke er en ultimativ ret til at blive fjernet. ![]() Det skal sjovt nok være lige så nemt at slette sin profil som at oprette. Facebook og alle mulige andre har mange gange været i medierne grundet besvær med at slette sin konto. Skriv en mail til arto om at din konto skal slettes. (Du behøver ikke forklare dig..Præcis som når du melder dig syg..) Mail til Arto.dk: mail@arto.dk Arto forbryder sig pt mod loven(GDPR / Persondataforordningen) hvis du spørg mig. https://www.datatilsynet.dk/borger/hvad-er-dine-rettigheder/ret-til-sletning-eller-retten-til-at-blive-glemt Datatilsynet: +45 33 19 32 00 Selv deres publicering af gamle konti er nok i strid med GDPR og Copyright (Ophavsretsloven). Hav en god dag. ![]() 2 - 01: Hvem siger det SKAL det.. Så vidt jeg kan se er det kun diskussioner, ikke egentlige krav. Tænker også at en slette funktion ikke lige er det der er mest behov for, på et nyt site, da der er flere der opretter sig, end det vil slettes, så manuel sletning er til at håndtere. Hvor ser du publisering af gamle konti? Tænker du de få screenshots der er linket til på forsiden? Og hvis du mener det er et problem, så god fornøjelse med at få styr på wayback machine. ![]() 3 - Chano: Er ikke Jurist. Men ja, Arto slipper nok udenom mht wayback publiceringen i henhold til artikel 17 punkt (d) i GDPR.. i gueesss.. Don't know.. Jeg skrev med vilje ikke SKAL med STORE BOKSTAVER... Om der er flere eller færre brugere som har behov for sletning eller ej..lyder desværre som et meget dårligt forsvar for ikke at have en basal simpel løsning og virker faktisk mere som om de bare samler brugerer for at puste deres tal op i tilfælde af PR... Blot en tanke.. ikke videre gennemtænkt. ![]() Arto har ikke selv publiceret sit tidligere website på archive.org, det er en 3. Parts gruppe der scrapede og publicerede det uafhængigt af Arto, og de har kun haft adgang til ting der var offentligt tilgængelige på det tidspunkt. ![]() 5 - Tim: At det ikke er Arto selv er hermed noteret. Fortsat problematisk uanset. For god ordens skyld. Ingen krav. Men har du dokumentationen for at det ikke er dem selv? 😊 ![]() Jeg har et link til gruppens projekt, let at finde via en hurtig google søgning. https://wiki.archiveteam.org/index.php/Arto ![]() 4 - 01: Om der er en slette knap eller ej, er som jeg forstår loven, fuldkommen ligegyldigt. Så længe ønsker om sletning behandles som loven foreskriver. Det er dog klart, det er nemmere for alle hvis det er en selvbetjeningsfunktion. Men som sagt, nok ikke en prioritet så længe anmodningerne kan håndteres manuelt. ![]() Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor du forsvarer at funktionen ikke er der.
Ærligtalt gider jeg ikke at diskutere emnet. At man ikke kan slette selv er helt hul.. Er du glad for at det er som det er, så fred være med det. ![]() 10 - 01: Og jeg forstår ikke lige hvorfor det skal være så stort et problem, at funktionen ikke lige findes. Processen er beskrevet på linket "Privatliv" nedenfor, i afsnittet "Dine rettigheder", og siger man blot skal sende en mail, så bliver man slettet. Som jeg læser dine punkter, opfylder det punkt 1 og 2. Hvis data derefter slettes som der er anmodet om, er punkt 3 og 4 opfyldt. Kan det være nemmere, ja, er det et problem? Ikke som jeg ser det. Alle kan sende en mail, og da en mail adresse er krævet for at oprette sig, er det ikke en urimeligt besværlig proces. At gøre det il et problem der ikke lige er en slette knap et sted, forstår jeg ganske enkelt ikke formålet med. Der er andre ting der, set fra en gennemsnitsbrugers synspunkt, er langt mere interessant at få lavet, f.eks. nye spændende funktioner, så kan sletningen komme senere, f.eks. når byrden med at slette manuelt begynder at vokse. ![]() 11 - Chano: Notér: "undue delay ![]() En unødig forsinkelse er en forsinkelse der er urimelig lang. En manuel slette proces, er ikke en unødig forsinkelse, så længe sletning udføres hurtigst muligt efter anmodningen er modtaget, er kravet opfyldt. Er en manuel sletning den mest optimale procedure? Naturligvis ikke, er det tilstrækkeligt til at overholde lovgivningen? Ja, det er det. ![]() 13 - Chano: ![]() "undue delay" betyder ikke at noget skal ske øjeblikkeligt. Standard Response Time: "The controller shall provide information on action taken on a request under Articles 15 to 22 to the data subject without undue delay and in any event within one month of receipt of the request." (GDPR Article 12(3)). "That period may be extended by two further months where necessary, taking into account the complexity and number of the requests. The controller shall inform the data subject of any such extension within one month of receipt of the request, together with the reasons for the delay." (GDPR Article 12(3)). Altså, man har faktisk helt op til en måned før du i det mindste skal skrive, at det tager længere end det fordi det er en kompleks operation (hvis det er tilfældet) ![]() 14 - 01: Hvilke andre. Synes ikke lige jeg kan finde nogen der tolker det som der skal være en automatisk proces, der kan aktiveres via en selvbetjeningsløsning. Men måske du kan hjælpe mig med hvad jeg skal søge efter? ![]() 16 - Chano: Jeg har hverken fotografisk hukommelse eller er din søgemaskine. Beklager. Dog har jeg her til dig. søg på "facebook and others have been in media before with how hard it is to delete and navigate to removal of an account. can you give me som links or such as to when and where it has been discussed and processed before" så får du ala : That's all du får fra mig. Som sagt. Jeg kommer til at tage det op med Datatilsynet ![]() Der er også stor forskel på at ignorere en anmodning, og blot have en manuel proces. Men måske det bare er mig der ikke forstår dansk? Unødig forsinkelse ville efter min opfattelse være, hvis man sender en mail, og ikke hører noget, eller hvis anmodningen ignoreres efter den er læst. At det tager en kortere eller længere periode at få gennemført sletningen, er ikke nødvendigvis en unødig forsinkelse. Og jeg er også ret sikker på at Morten tidligere har sagt han sletter en profil, hvis man bare skriver en mail og beder om det. Men tænker dit problem er, at du har bedt om at få din profil slettet, men som vi alle kan se, er det jo tydeligvis ikke sket endnu, og det er derfor du er irriteret over der ikke er en automatisk proces? ![]() 19 - 01: Hvis ikke det er fordi du ikke selv kan få din profil slettet, hvorfor så gøre så stort et problem ud af noget der i bund og grund IKKE er et problem overhovedet? Processen er UDELUKKENDE et problem, hvis den ikke fører til en sletning. De overskrifter du fandt frem, handler om anmodninger der bliver IGNORERET, ikke processen for at sende anmodningen. Lige som den sidste slet ikke omhandler dansk/europæiske forhold. ![]() Det er IKKE et problem der ikke er en knap at klikke på, så længe der er en mulighed for at blive slettet. Hvis den mulighed der er, ikke fungere, så er det naturligvis et problem, men har endnu ikke set nogen klage over deres profil ikke er slettet, efter de har bedt om det. Kun at de ikke lige har kunne finde ud af hvordan. (Fordi de ikke lige har læst privatlivspolitikken) ![]() 22 - Chano: At du sidder som webdev eller hvad nu og spytter input til hjemmesiden kan være hvorfor du lader til at have lidt ondt bag i over at det bliver fremhævet at det er et problem... Vi kan diskutere dette herfra og til universets ende. Jeg giver dig ikke ret. Jeg forventer ikke at få ret. At du ikke er øjenvidne til at det er et problem, er ikke det samme som at der ikke er et problem.. det er helt åbenlyst et problem nok til at du gider blive ved, og ved, og ved med at køre diskussionen ualmindelig langt ud til ingen verdens nytte. Du har intet at vinde. Nyd livet. accepter vi ikke er enige om hvad der måtte være et problem eller ej. Gå ud og oplev noget. Jeg er her trods manglende funktioner og forsvinder ikke bare fordi nogle funktioner endnu ikke er der, men det er et problem at man ikke selv bare kan slette sin bruger. 'Lev med det'. Ha' en fornøjelig aften og go' vind fremover. ![]() 23 - 01: Jeg repræsentere på ingen måde Arto, så hvor du har den opfattelse fra, ved jeg ikke, og hvilken udvikling du mener jeg sidder med, der måtte være relevant i denne sammenhæng kan jeg heller ikke lige se. Jeg forstår du ser et problem, jeg ser ikke samme problem, og spørger derfor til HVORFOR du mener det er et problem. At sende en mail tager 10 sekunder, i de fleste tilfælde, så at acceptere det som processen på nuværende tidspunkt, hvor fokus naturligvis bør være på de blivende brugere, og gøre sitet mere interessant for dem, er vel ikke helt tosset at forvente. Du KAN få slettet din profil, hvis du ønsker det, du mener processen er uacceptabel, jeg mener den er acceptabel på nuværende tidspunkt, men at der på et eller andet tidspunkt, naturligvis skal laves en mere smidig metode. ![]() At begynde at snakke om processen skulle være et problem grundet lovgivningen, giver ingen mening for mig, og jeg forstår stadig ikke hvorfor du mener det er et problem at processen er at sende en mail, indtil der kommer lidt mere gang i siden, og det derefter giver mening at bruge resurser på at automatisere processen. Så længe det er muligt at behandle anmodningerne via mail, inden for fornuftig tid, IMO næste arbejdsdag, forstår jeg simpelthen ikke hvorfor det skal slås om som et stort problem, og nærmest verdens undergang, som det ser ud til hed. ![]() 🙏 Endelig! Har også fået ud af en anden måde man kan slette sin profil på: Billeder af bar overkrop, tørklæde for munden, nøgenhed, vold, våben o.lign. afvises. Billeder med religiøs eller politisk agenda afvises ligeledes. Overtrædelse kan medføre spærring af din profil. Behøver jeg at sige/skrive mere? ![]() 26 - HarryPotterMichael: Det medfører spærring, ikke sletning. ![]() 26 - HarryPotterMichael: Man er i øvrigt forpligtet til at oplyse korrekt alder, hvilket du ikke gør. Dette bedes bragt i orden. ![]() Det er nu muligt at få sin profil slettet ved at gå til: Profil > Indstillinger > Oplysninger > Slet profil Følg herefter vejledning. ![]() Når der står "Brugeren er lukket" Er det så fordi brugeren er "Spærret" som det hed i gamle dage, eller er det fordi brugeren har slettet sin profil? ![]() 32 - DigitalInsanity: Tror det er begge dele? Tænker ikke umiddelbart en almindelig bruger behøver vide hvorfor en profil ikke længere findes. Det er mere en admin ting. ![]() Chano -> Det var også mere nysgerrighed. I gamle dage kunne man jo se hvorfor en profil var spærret. 😃 ![]() 34 - DigitalInsanity: Sandt, det var så nok en fejl i gamle dage 😉 Som Chano skriver er det ikke noget der er relevant for andre end admins, og en del af privatlivets fred for den der er slettet eller spærret. |