Jeg brugte min bærbar fra 2011 til og med 2021, hvor jeg købte en brugt 2019 model. (Den gamle fungerer stadig, og er sat op som server, selvom det ikke virker ordentligt)
Jeg bruger dog ikke bærbare særligt meget. Min stationær derimod, opgraderer jeg løbende. Grafikkort or cpu skifter jeg ud hvert 3-5. år og strømforsyning hvert 10. år.
Alle ting har en udløbsdato siges det. Det blot spørgsmålet om man når dertil at det går i stykker, inden man er nødt til at skifte ud pga. der ikke længere kan opgraderes, og man står med behovet nu her. Jeg kan kun fortælle om den pc jeg har nu, og ja desværre ikke bærbar. Jeg gad ellers godt erhverve mig en.
Anyway så er min pc snart 11 år gammel. Skærmen er endnu ældre og er 14 år, og samme er lydkortet. Begge ting virker upåklageligt. Mit pc stereo system slår dog rekorden og viser ikke engang symptomer på slitage eller andet efter snart 19 år. Det må dog snart være tid til at bygge en ny stationær, og jeg har ikke planer om at smide lydkortet ud.
Jeg har en alm stationær computer, den har jeg haft i nogle år, er der noget der for istykker på den har jeg en it ven der fikser det,
Før den jeg har nu havde jeg en bærbar som iøvrigt stadig lever, tilbage fra min konfirmation, så gætter på at den er ca 15 år gammel idag,
Dens blæser virker ikke, den kan ikke trække spil som minecraft og dens batteri virker ikke, så jeg har den kun fordi så har jeg den i tilfælde af at min almindelige computer går istykker,
Jeg er ikke typen der køber for at købe, men har det der passer til mig og mine behov 😃
At levetidsforlænge en moderne bærbar, er vist lidt af en joke. Det meste er loddet på bundkortet, og kan ikke udskiftes. Hvis du er heldig, kan du udskifte RAM og disk. Der er undtagelser, f.eks. Framework, men normen lader til at være alt er loddet fast, så det fylder så lidt som muligt.
For stationære er det relativt simpelt, og er ganske fortrolig med det. Gør det dog ikke specielt ofte. Har lige skiftet min stationære ud, den gamle havde jeg haft i mindst 10 år, men især CPU'en var ikke nyeste model da jeg købte den. Så det var lidt på tide at få opgraderet, da den ikke kunne trække de fleste af de ting jeg gerne ville kunne køre. (F.eks. diverse spil, Adobe After Effects, eller blot et simpelt streaming setup i OBS med HDMI capture og et webcam)
Den gamle lever stadig, og står på min søns værelse, så han også har en at spille på, når han er på besøg. Den kan heldigvis fint køre Roblox, og YouTube, som er det han primært benytter. Den fik dog nyt kabinet, da jeg havde et liggende som fyldte mindre.
Jeg har en masse gamle bærbare fra 00'erne som Jeg ikke bruger mere, venter bare på de bliver gamle nok så de bliver retro og folk vil købe dem.
Problemet med det, Mylar, er fx. at batteriet degradere over tid, og når computeren er et par år gammel bliver det svært at finde nye batterier - og så ryger ideen om en bærbar lidt 🤔
købte en refurbed ThinkPad, som skulle have et nyt batteri. De første to nye sæt (computeren kører med to batterier) var HELT flade - fra nye.
Er selv pt. på min bærbar nummer to på 6 år. Ikke en rekord, men længere end gennemsnittet 🤷♂️
Jeg holder mig lidt fra bærbar, da de ikke rigtig kan opgraderes på CPU eller grafik, men har en stationær fra 2016, som have noget af det nyeste, og køre selv de nyeste spil idag. Har været opgraderet, men har så valgt ny stationær da den er begyndt at være langsom og forhold til mit forbrug, samt den understøtter ikke Win11 men køre stadig ubeklageligt.
N1nJ4: i dag er bærbare computere fra 80erne og 90erne penge værd og selv med et død batteri så længe den virker på størm så er der folk der betaler penge for dem. især hvis det er IBM Thinkpad fra 90erne er der nogle der betaler gode penge for dem. det bedste man kan gøre er at tage batteri ud så det ikke leaker.
Jeg solgte en IBM PS/2 fra 1989/1990 som var defekt og ikke virkede og Jeg bliv tilbudt 700 kr for den.
Der et lille niche marked for forældede computere blandt retro entusiaster, men det var nok ikke et marked jeg personligt ville spekulere i ved at gemme nyere maskiner, og sælge dem senere.
Chano: Jeg fik den IBM PS/2 computer solgt på under 24 timer. Jeg kan huske for 20 år siden kunne man få IBM PS/2 computere gratis men i dag er de penge værd. og der er mange der går op i retro computere nu om dage.
men Jeg har smidt nogle Pentium 4 stationær computere ud da ikke nogen ville købe dem og Jeg er mest kun intereseret i Olivetti computere fra 90erne når det handler om retro computere.